Чат бот
067 50 40 200 066 50 40 200 0342 78 00 10
account phone phone

Порядок припинення та відновлення електропостачання

Порядок відключення електроживлення споживача

Порядок відключення/відновлення електроживлення споживача здійснюється відповідно до п. 7.5. розділу VII Правил роздрібного ринку електроенергії (далі - Правила). Припинення повного або часткового постачання електроенергії споживачу здійснюється за умови попередження споживача не пізніше ніж за 10 робочих днів до дня відключення. Причини вимкнення:

  • заборгованість за спожиту електроенергію відповідно до умов договору з електропостачальником;
  • недопущення уповноважених представників електропостачальника до розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, що розташовані на території споживача.

Для споживача, який у встановленому законодавством порядку визнаний банкрутом, припинення електропостачання у зв’язку з заборгованістю здійснюється без попередження. Це можливо у разі наявності від’ємного сальдо на особовому рахунку згідно з показами засобу комерційного обліку, крім випадків, коли такий споживач здійснює своєчасний розрахунок поточної плати за спожиту електричну енергію, а погашення його заборгованості включено до заходів щодо забезпечення вимог кредиторів.

Попередження про припинення електропостачання надається споживачу окремим письмовим повідомленням, у якому зазначаються:

  • підстава, дата і час, з якого електропостачання буде повністю або частково припинено
  • прізвище, ім'я, по батькові, підпис відповідальної особи, якою оформлено попередження.

Датою отримання таких попереджень буде вважатися:

  • дата їх особистого вручення, що підтверджується підписом одержувача та/або реєстрацією вхідної кореспонденції
  • або третій календарний день від дати отримання поштовим відділенням зв'язку, в якому обслуговується одержувач (у разі направлення поштою рекомендованим листом).

Попередження про припинення електропостачання може надаватись споживачу в інший спосіб, передбачений договором з постачальником.

Якщо підставою для вимкнення є заборгованість споживача перед постачальником, у попередженні про припинення електропостачання додатково зазначається сума заборгованості за відповідним договором та період, за який ця заборгованість виникла.

У разі усунення споживачем в установлений строк порушень, що завчасно (до дня відключення) підтверджується належним чином, постачання електричної енергії споживачу не припиняється.

Обмеження або припинення електропостачання захищеним споживачам здійснюється з дотриманням вимог, затверджених Кабінетом Міністрів України (п.7.14. розділу VII. Правил).

Відповідно до п.7.15. розділу VII. Правил в періоди, визначені порядком захисту вразливих споживачів, забороняється відключення електроустановок таких споживачів через заборгованість.

Початок періоду захисту вразливих споживачів від відключення не є підставою для відновлення електропостачання електроустановок, вимкнених в інші періоди із дотриманням процедури, передбаченої Правилами ринку.

Після отримання повідомлення про припинення електропостачання споживач зобов’язаний ужити комплекс заходів, спрямованих на запобігання травматизму, загибелі людей та тварин, пошкодженню обладнання, негативним екологічним та іншим наслідкам (п.7.8. розділу VII Правил).

Припинення електроживлення установок споживача здійснюється оператором системи у порядку, визначеному Кодексом системи передачі та Кодексом системи розподілу.

Відповідно до п.7.11. розділу VII Правил в разі прийняття рішення про припинення або обмеження постачання електричної енергії споживачу за заборгованість, з яким укладений один договір за декількома об’єктами, вимкнення може здійснюватися за усіма об’єктами споживача, які зазначені у договорі з електропостачальником.

У разі наявності у споживача за одним об’єктом двох і більше договорів з двома і більше електропостачальниками припинення або обмеження постачання електричної енергії має здійснюватися на повний обсяг його споживання, незалежно від того один чи більше електропостачальників звернулись до оператора системи розподілу із заявою про припинення або обмеження постачання споживачу.

Для підприємств житлово-комунального господарства, житлових кооперативів, об’єднань співвласників багатоквартирних будинків тощо заходи з припинення або обмеження постачання (розподілу або передачі) електричної енергії здійснюються в першу чергу щодо електроустановок адміністративного, виробничого та службового призначення.

На період розгляду судом спірних питань щодо порушення споживачем Правил та/або умов договорів припинення електропостачання, пов’язане з оскаржуваним фактом порушення, не здійснюється за умови своєчасного надання споживачем до моменту відключення відповідної ухвали суду про прийняття позовної заяви до розгляду. Відкриття провадження у справі після факту відключення споживача є підставою для відновлення електропостачання.

Рахунок за спожиту електричну енергію оплачується протягом 5 робочих днів від дня отримання непобутовим споживачем, протягом 10 робочих днів від дня отримання побутовим споживачем або в інший термін, передбачений договором, але не пізніше 20 календарного дня після закінчення розрахункового періоду.

Відтак, в разі несплати споживачем рахунків за електричну енергію в терміни передбачені п. 4.12 Правил, постачальник формує такому споживачеві попередження про припинення електропостачання згідно з вимогами передбаченими п. 7.5. розділу VII Правил.

Відповідно до п.11.5.12 розділу ХІ Кодексу систем розподілу (далі – КСР) електропостачальник має право звернутися до ОСР щодо припинення електроживлення споживача, з яким укладено договір про постачання електричної енергії.

ОСР не має права вимагати від електропостачальника обґрунтування причини (підстави) припинення електроживлення, якщо вона відповідає випадкам, визначеним Правилами ринку. У випадках, не передбачених Правилами, ОСР має право відхилити звернення електропостачальника, про що повідомляє протягом двох робочих днів з дати отримання звернення.

ОСР повинен припинити електроживлення споживача електричної енергії протягом 10 робочих днів з дати отримання звернення від постачальника.

Припинення електроживлення споживача електричної енергії за зверненням електропостачальника не звільняє його від виконання зобов’язань перед ОСР за договором про надання послуг з електроживлення.

У випадку розірвання договору між електропостачальником та споживачем до моменту відновлення електроживлення цього споживача, звернення щодо відновлення електроживлення надає безпосередньо споживач електричної енергії (за умови укладання договору про постачання з новим електропостачальником) або новий електропостачальник стосовно такого споживача.

ОСР повинен відновити електроживлення протягом 5 робочих днів з дати отримання звернення електропостачальника щодо відновлення електроживлення.

ОСР має повідомити постачальника про припинення електроживлення споживача після здійснення необхідних технічних заходів або про відсутність технічної можливості припинити електроживлення у разі її виявлення.

Порядок припинення користування електроенергією за ініціативою споживача

Згідно з вимогами п.4.27. розділу ІV Правил у разі звільнення приміщення та/або остаточного припинення користування електроенергією, споживач зобов’язаний повідомити електропостачальника та оператора системи розподілу або основного споживача про намір припинити дію відповідних договорів не пізніше ніж за 20 робочих днів та надати заяву щодо розірвання договорів. У цей самий термін слід здійснити оплату всіх видів платежів, передбачених відповідними договорами.

Дія договорів може бути достроково припинена електропостачальником та/або оператором системи у разі отримання документального підтвердження факту зміни власника об’єкта. У такому разі відповідні договори припиняють свою дію в частині постачання та розподілу електричної енергії на об’єкт, а в частині виконання фінансових зобов’язань сторін (які виникли на дату припинення дії договорів) продовжують діяти до дати здійснення повного взаєморозрахунку між сторонами.

У разі неповідомлення або несвоєчасного повідомлення споживачем електропостачальника та (у разі наявності відповідного договору) оператора системи або основного споживача про звільнення приміщення та/або остаточне припинення користування електричною енергією, споживач зобов’язаний здійснювати оплату спожитої на таких об’єктах електричної енергії та інших платежів виходячи з умов відповідних договорів.

З новим споживачем укладаються договори відповідно до вимог законодавства України, зокрема Правил, після розірвання договорів зі споживачем, який звільняє приміщення.

Також пунктом 1.2.15 розділу І Правил визначено, що при переході права власності (користування) на об’єкт до нового власника (користувача) переходять права та обов’язки за договорами, укладеними відповідно до Правил.

Відтак, в разі звільнення приміщення та/або остаточного припинення користування електричною енергією споживач повинен не пізніше ніж за 20 робочих днів письмово повідомити електропостачальника, оператора системи розподілу та постачальника послуг комерційного обліку про розірвання договорів та розрахуватися за електричну енергію, включаючи день виїзду.

Порядок відновлення постачання електричної енергії споживачу

Пунктом 8.3. Типового договору про постачання електричної енергії постачальником універсальних послуг передбачено, що відновлення  електроживлення споживачу може бути здійснено за умови повного розрахунку за спожиту електроенергію або складення сторонами графіку погашення заборгованості на умовах цього договору та відшкодування витрат постачальника на заходи з припинення та відновлення електропостачання.

Пунктом 7.12. розділу VII Правил визначено, що відновлення електроживлення споживача, що було припинено з підстав зазначених у пункті 7.5. цього ж розділу Правил, здійснюється оператором системи у порядку, визначеному Кодексом системи передачі та Кодексом систем розподілу, протягом 3 робочих днів у містах та 5 робочих днів у сільській місцевості. Це відбувається після отримання інформації про усунення споживачем порушень від ініціатора відключення, що підтверджується відповідним документом учасника ринку, на вимогу якого здійснювалося припинення електроживлення. Про усунення причин відключення ініціатор вимкнення повідомляє оператора системи в день отримання такої інформації.

Витрати оператора системи розподілу на здійснення робіт з припинення та відновлення електроживлення покриваються за рахунок коштів ініціатора здійснення цих робіт, які відшкодовуються йому споживачем, якщо припинення постачання (розподілу або передачі) електроенергії здійснювалося у встановленому Правилами порядку.

У разі припинення електроживлення через заборгованість побутовим споживачем не відшкодовуються витрати з припинення та відновлення електропостачання ініціатору цих робіт у таких випадках:

  • станом на момент оформлення попередження розмір заборгованості побутового споживача з оплати за спожиту електричну енергію менший, ніж розмір половини прожиткового мінімуму для працездатних осіб;
  • побутовим споживачем протягом двох розрахункових періодів, що передують дню відключення, здійснено повну оплату спожитої електричної енергії.

Оператор системи розподілу протягом одного робочого дня після виконання робіт з припинення або відновлення електроживлення споживача повідомляє електропостачальника та адміністратора комерційного обліку про виконання таких робіт.

Відновлення електроживлення електроустановки, яка була відключена з ініціативи її власника, здійснюється за заявою власника протягом 5 робочих днів після оплати власником оператору системи розподілу послуги з підключення (п.7.13. розділу VII Правил).